Oms. af fast ejendom
Handel med fast ejendom omfatter typisk en lang række dokumenter. Hvis der er tale om en erhvervsejendom, er køber professionel og har som hovedregel selv gjort sig en række overvejelser omkring de forhold, der skal afklares i forbindelse med overdragelsen.
I denne forbindelse vil advokaten typisk fungere som den gode sparringspartner og samarbejdet kan omfatte nogle af flg. elementer:
Finansiering af erhvervelsen
Ejendommens egnethed til det ønskede formål, produktion, lager, udlejning, investering etc
Behovet for eventuelle myndighedstilladelser
De skattemæssige virkninger for overdragelsen, herunder beskatning af gevinst og tab på gæld og fordringer, afskrivningsregler etc.
Behovet for at inddrage yderligere rådgivning fra revisor, gennemgang af bygningssagkyndig eller mere specialiseret ekspertise
For den private køber af en ejer- eller andelsbolig kan et forudgående kendskab til ejendomshandel variere meget. Her skal rådgivningen være afstemt efter behov, og kan bl.a. omfatte en gennemgang af følgende områder:
Belåning og samlet månedlig ”husleje” efter købet
Tilstandsrapport og energimærke
Ejerskifteforsikring
Forhold vedr. ejerforening eller andelsforening
Jordforurening
Forsyning med varme, el og vand samt kloakering
Skattemæssige forhold
Helt særlige forhold gælder ved køb af fast ejendom i udlandet. Vi har kontakter i bl.a. Tyskland, Frankrig, Spanien, Østeuropa og Kina og henviser gerne til disse efter behov.